Linkpizza

woensdag 31 oktober 2018

Uitstelgedrag aanpakken


Uitstelgedrag aanpakken
Vooruit werken is wel eens handig. Al toen ik kind was had ik er een handje van om alles op het laatste moment te doen. Hoe vaak ik wel niet de wekker om 5 uur (of eerder) zette om nog te kunnen leren voor een toets. En eigenlijk is het later nooit echt veranderd. Oké, de wekker zet ik echt niet meer zo vroeg om iets op tijd af te kunnen maken, maar het gebeurd nog regelmatig dat ik 's avonds lang door moet om iets op tijd af te hebben of dat ik mijn eigen gestelde deadline wat opschuif.

Toen ik met dit blog begon had ik me voorgenomen om minimaal 2 blogs per week te schrijven, liefste 3 en deze te publiceren op maandag, woensdag en vrijdag. Als je terug kijkt in de geschiedenis zal je zien dat het me de eerste maanden niet eens lukte om regelmatig te schrijven.

Dit veranderde toen ik besloot in te stappen bij Futurenet en daarmee mezelf een wekelijkse update oplegde. Aan deze afspraak met mezelf heb ik me weten te houden. 
De andere blog die ik wekelijks wil schrijven, over een ander onderwerp gerelateerd aan ondernemen ging sinds die tijd eigenlijk ook best goed. Tot vorige week. Het was herfstvakantie, ik ging een paar dagen op pad met mijn kinderen en mijn vaste routine was weg. En daarmee heb ik dus ook geen blog weten te produceren. En nu is het woensdagochtend terwijl ik dit blog zit te schrijven, de dag dat ik het ook wil publiceren.

Hoe fijn was het geweest als ik al een blog (of meer) op voorraad had gehad? Met de technologie van tegenwoordig kan je alles van te voren inplannen, het moment dat je blog wordt gepubliceerd en ook je social media berichten. Eigenlijk hoef je dus nooit een keer te missen omdat je een dagje vrij hebt, ziek zwak of misselijk bent of een andere reden hebt om niet te kunnen schrijven/publiceren.

Maar dan moet je wel vooruit werken!!!

Nieuwe gewoontes aanleren

Ooit heb ik gelezen dat het minimaal 30 dagen duurt voordat je jezelf een nieuwe gewoonte eigen hebt gemaakt. Het kan iets sneller gaan als het gaat om iets wat je leuk vind om te doen, maar het kan ook (veel) langer duren als het gaat om iets wat voor jou niet leuk is of tegennatuurlijk aanvoelt. Zoals in mijn geval dat ik standaard uitstel gedrag vertoon. Dit wil ik gaan veranderen, want als ik dit op deze manier blijf doen zal het niet makkelijker worden om mijn doelen te halen.

Hoe ga ik mezelf aanleren om wat beter vooruit te werken? Door een vaste routine te maken van het schrijven. Ik heb een aantal dingen die ik standaard elke dag doe (net als bijvoorbeeld tandenpoetsen). Zo mediteer ik elke dag minimaal 5 minuten en ik schrijf elke avond in mijn 'dankbaarheidsdagboek'. Ik ga mezelf aanleren dat ik elke dag minimaal een kwartier tot half uur ga schrijven. De ene keer rollen de woorden zo uit je pen, de andere keer moet je er langer over nadenken. Maar als je elke dag een kwartier schrijft (de ene keer wat langer, de andere keer wat korter) dan heb je toch bijna 2 uur geschreven die week. Schrijf je een half uur dan zit je op 3,5 uur. In die tijd kan je best 2  tot 3 blogs schrijven.

Het voordeel is als je de tekst al geschreven hebt, dan kan je de tekst nog eens nalezen voordat je je blog ook daadwerkelijk publiceert. Staan de komma's wel op de juiste plek en heb je geen typefouten gemaakt? Alles goed door de controle heen gekomen? Dan kan je je blog publiceren, of inplannen voor een later moment!

Lees ook mijn artikel over plannen!

Praktisch

Hoe ik dat praktisch doe?
Eat that frogIk werk met een todo lijst, nog zo iets wat ik elke dag doe. Elke avond neem ik even tijd om te kijken wat ik de volgende dag moet doen en wat ik wil doen. Dit schrijf ik op in volgorde van prioriteit, zodat ik de volgende dag weet waar ik me op moet focussen. Voortaan staat er dus ook een punt 'blog schrijven' op mijn todo lijst. Elke dag weer totdat het een vast onderdeel van mijn routine is en ik het automatisch doe.


Leestip: 'Eat that frog' van Brian Tracy. Dé methode om te stoppen met uitstellen en super productief te worden (staat op mijn lijstje van nog te lezen boeken 😉)


Heb jij ook wel eens last van uitstel gedrag? En wat doe je dan?
Vind je dit artikel interessant? Ik vind het leuk als je het deelt op social media! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!