Linkpizza

vrijdag 19 oktober 2018

Uitkomst voor drukke mensen!

Uitkomst voor drukke mensen
Al mijn hele leven lees ik graag boeken. Als kind las ik alleen fictie, hele stapels boeken verslond ik. Ik nam het maximale aantal boeken mee uit de bibliotheek om een week later weer een nieuwe voorraad te halen. Een boek per dag was niets voor mij. In die tijd (begin jaren 80) hadden we nog niet de afleidingen zoals we die nu kennen. Televisie begon pas 's avonds, een telefoon hing aan de muur (of stond op een kastje) aan een draadje en van een computer had ik nog nooit gehoord. Geen afleidingen als social media, spelletjes op de telefoon of 'binge-watchen' op Netflix of Videoland.

In de daaropvolgende jaren bleef ik veel lezen, alhoewel het wel minder werd. Ik ging werken en kreeg een eigen huishouden waardoor er minder tijd over bleef om te lezen. Nog later kreeg ik kinderen en ineens stopte het lezen. Ik kon er niet meer de rust voor opbrengen, echt goed in het verhaal zitten lukte niet meer. Altijd met een half oog gericht op de kinderen. Het lukte gewoon niet meer om me te concentreren. 's Avonds was ik zo moe als ik mijn bed in rolde, dat ik al na een paar regels in slaap viel.
En zo gebeurde het dat ik eigenlijk zelden meer las. Wel in vakanties, zeker de laatste jaren nu de kinderen groter worden en minder aandacht vragen. Soms wel weer een boek per dag, oude tijden herleven.

Zo lukt lezen wel

Alleen lees ik nu lang niet altijd meer in een ouderwets papieren boek, in de vakantie ben ik groot fan van de 'vakantiebieb'. Digitale boeken die ik op mijn telefoon kan lezen. Heel fijn, want dan hoef je geen stapels boeken mee te slepen. En handig, omdat ik dan ook kan lezen zonder het licht aan te hoeven doen. Dan hoef ik de rest van mijn gezin ook niet te storen.

En sinds kort heb ik daar luisterboeken aan toegevoegd. De puber moet al rond 7 uur 's ochtends de deur uit en daarna volgt de rest. Dan gaat het de hele dag door, huishouden, werk, helpen met huiswerk, boel weer opruimen tot een uur of 9 's avonds. Overdag kom ik nog steeds niet aan lezen toe en nog steeds val ik 's avonds gelijk in slaap zodra ik mijn kussen ruik. Daarom zijn luisterboeken een uitkomst voor mij.

Oortjes in en 'lezen' maar, ik 'lees' nu tijdens huishoudelijke klusjes, ik sla 2 vliegen in 1 klap want ineens is het niet zo vervelend om na een lange dag nog de was te moeten doen of de keuken te moeten opruimen.

Wat te lezen

Think and grow rich
Van genoeg boeken zijn luisterboeken gemaakt, de laatste jaren lees ik veel inspirerende boeken. Boeken waar ik wat van kan leren, boeken die mij verder helpen als mens en als ondernemer. Op dit moment luister ik het boek 'Think and Grow Rich' van Napoleon Hill, vertaald en ingesproken door Michael Pilarczyk. Ik heb het boek ook in gedrukte vorm in mijn kast staan, maar op de één of andere manier kwam ik er niet door. Nu luister ik elke dag wel een half uur of langer en 'vlieg' ik door het boek heen.

Ik ben wel blij dat ik de papieren versie ook heb, want ik denk dat ik het boek nog vaak als naslagwerk ga gebruiken. Er staan allerlei opdrachten in die je, als je ze goed uitvoert, helpen je doel te bereiken. En dat doel, dat heb ik natuurlijk, de volgende stap is dat ik het een plan ga uitwerken volgens de principes van Think and Grow Rich.



Er staan nog genoeg boeken op mijn lijstje om te lezen (luisteren). Zoals bijvoorbeeld 'The 4 hour workweek', en 'Rich dad, Poor dad'. Ik ben mijzelf aan het aanleren om toch weer dagelijks in een papieren boek te lezen, want lang niet alle boeken die ik graag wil lezen zijn in audiovorm verschenen. En ik merk, het gaat gelukkig telkens beter om me te concentreren op een boek.

Lees jij graag? En welke soorten boeken lees je dan?
Welk boek moet ik volgens jou aan mijn lijstje toevoegen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!