Linkpizza

donderdag 30 augustus 2018

Plannen

Heb jij ook moeite om je doelen te bereiken? Om je focus te houden?
Als je je doelen wilt halen is het wel belangrijk om gefocust te blijven. En dat is nou net een ding wat ik heel lastig vind. Al snel laat ik me weer afleiden door andere zaken, of ik laat me leiden door de waan van de dag. Of ik heb gewoon even geen zin en ga heerlijk een avondje Netflixen. Ook leuk natuurlijk, maar dan kom je niet dichter bij je doel. Uit ervaring weet het dat het voor mij goed werkt om een planning te maken en elke dag een aantal acties op te schrijven die ik die dag ga doen.



 

Getting things done


Al heel wat jaren geleden las ik het boek ‘Getting things done’ van David Allen. Het boek belooft prettig en efficiĆ«nt werken zonder stress. En dat is natuurlijk heel fijn in onze drukke levens. Alhoewel het al weer even geleden is dat ik het boek voor het laatst gelezen heb hanteer ik nog vaak een aantal basisregels uit het boek. Die heb ik me inmiddels net zo eigen gemaakt als andere routine klusjes, zoals bijvoorbeeld tandenpoetsen. 1 van de dingen die ik nog steeds hanteer is de 2 minuten regel. Kan je een actie binnen 2 minuten doen? Doe het dan gelijk. Dan kan het uit je hoofd, uit je systeem en dat werkt heel prettig kan ik je vertellen.



Planning


Volgens de methode van ‘GTD’ maak je eerst een lijst met alle acties die je voor een bepaald project (doel) moet doen. In mijn geval is mijn doel heel helder. Ik wil het pand kopen wat ik op het moment huur voor mijn winkel. Hiervoor heb ik een bepaald bedrag nodig. Om op safe te spelen heb ik dit bedrag naar boven afgerond: €500.000,--. De vijf ton waar dit blog naar genoemd is. Dit staat dan boven aan de lijst. Hieronder schrijf ik alle acties die kunnen leiden naar dat bedrag. De ene actie is misschien belangrijker dan de andere, de ene actie levert meer geld op dan de andere. De meest belangrijke taken markeer ik zodat ik weet dat ik daar meer aandacht aan moet geven. Vervolgens bekijk ik of de verschillende acties uitgesplitst kunnen worden in kleinere taken. Tenslotte is het een hele klus om in 1x de Mount Everest te beklimmen. Maar elke dag een klein stukje is beter te doen J. En zijn er kleine acties die minder dan 2 minuten tijd kosten? Dan doe ik ze dus direct. Ik vind het heerlijk om dan een streep te zetten door een actie. Ik werk daarom ook heel graag op papier, gewoon letterlijk een streep erdoor zetten voelt heel goed en werkt daarom motiverend om de volgende actie te nemen.



Acties verdelen


Elke ochtend (of de avond ervoor kan natuurlijk ook) neem ik een half uurtje de tijd om aan mijn planning te werken. Ik bekijk de lijst onder mijn doel en schrijf op welke acties ik die dag ga uitvoeren. Hierbij hanteer ik, daar waar mogelijk, de volgende regel:

1.       Ik doe 1 taak die ongeveer een uur in beslag neemt.

2.       Ik doe 2 taken die ongeveer een half uur tijd kosten.

3.       Ik doe 3 kleinere klusjes van ongeveer een kwartier.

Met elkaar ben je dan ongeveer 3 uur gemotiveerd aan doel aan het werken en hou je genoeg tijd over voor andere zaken. Natuurlijk komt het wel eens voor dat je wat minder doet, maar geregeld komt het voor dat ik zo gemotiveerd bezig ben dat ik veel langer bezig ben. Het werkt sowieso erg goed om er elke dag even mee bezig te zijn, want het is niet voor niets: alles wat je aandacht geeft groeit.


Heb jij ook wel eens moeite om gemotiveerd te blijven? En wat doe je dan om de motivatie terug te vinden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!