Linkpizza

dinsdag 8 mei 2018

Focus

Bij het halen van je doelen is het belangrijk dat je de focus houdt op je einddoel. In mijn geval vind ik dat nogal lastig, want ik heb meerdere ballen in de lucht te houden. Zoals mijn gezin en de winkel. Gelukkig heeft het behalen van mijn '5-ton-doel' wel te maken met mijn winkel, dus dat scheelt al weer wat.

Besparen

Eén van de manieren om mijn doel te halen is het verhogen van de winst van de winkel. Winst verhogen kan op verschillende manieren. Allereerst kan je de kosten beperken. Zo heb ik bekeken welke regelmatig terugkerende kosten er waren waar op bezuinigd kon worden. Allereerst heb ik besloten om het maken van de etalages niet meer uit te besteden, maar dit voortaan zelf te doen, dit levert al een flinke besparing op.
Ook heb ik het vaste internet opgezegd. Internet wordt in de winkel met name gebruikt voor de pin betalingen en voor het bijwerken van social media. Beiden kan ook via mobiel internet. Voor de pinbetalingen werk ik met een mobiel pinapparaat van iZettle. Hiervoor ligt een (oude) smartphone in de winkel en hier heb ik een SIM kaart van Lebara ingedaan. Lebara biedt 30 dagen internet voor slechts €10,00 en daar blijk ik ruimschoots voldoende aan te hebben. Voor het bijwerken van social media gebruik ik mijn eigen smartphone, waarvoor ik een abonnement van T-Mobile heb afgesloten (dit had ik al, dus geen extra besparing). Tot nu toe kom ik prima uit met mijn basic bundel inclusief 1GB internet.

Verder ben ik ingegaan op een scherpe aanbieding van een energieleverancier. Ik heb ervoor gekozen om hetzelfde maandbedrag te blijven betalen, zodat ik een klein spaarpotje overhoud zodra de jaarrekening komt. Wat de exacte besparing zal zijn weet ik dus pas na een jaar. Het voordeel hiervan is voor mij dat dit geld niet ongemerkt op de grote hoop gaat. Zodra ik geld terug krijg na de jaarafrekening zal ik dit geld direct storten op een aparte spaarrekening die ik in het leven heb geroepen voor mijn '5-ton-doel'.  Het geld van de overige besparingen gebruik ik op dit moment eerst nog voor investeringen die de omzet bevorderen.

Omzet verhogen

Er zijn meerdere manieren om de omzet te verhogen. Ik ben geen expert en heb er ook geen opleiding voor gedaan, kortom: ik doe maar wat. Met gezond verstand en vooral regelmatig meten kom ik een heel eind. Zo heb ik in het eerste kwartaal van 2018 een omzetstijging weten te behalen van 50% ten opzicht van het eerste kwartaal van 2017 en in april 2018 was de omzet zelfs verdubbelt ten opzichte van het jaar ervoor. Dit heb ik met name weten te realiseren door heel veel gebruik te maken van social media, zowel op Facebook als Instagram meerdere berichten te plaatsen.

Daarnaast heb ik in nabij gelegen dorpen huis aan huis flyers verspreid (dit heb ik zelf gedaan in de 'loze' uurtjes, gezellig samen met een vriendin dus meteen leuk voor de sociale contacten).

In april heb ik een nieuwe service gelanceerd: de mogelijkheid dat kinderen een bak kunnen vullen met cadeautjes die ze graag willen hebben voor hun verjaardag. De gasten kunnen dan uit die bak hun cadeautje uitzoeken. Om dit goed onder de aandacht te brengen heb ik posters en flyers laten maken. Een deel van de flyers heb ik uitgedeeld op de lokale basisschool en er liggen flyers bij het plaatselijke zwembad. Tot nu toe heeft dat nog niet heel veel opgeleverd, maar inmiddels heb ik gemerkt dat je met dat soort dingen geduld en een lange adem moet hebben.

Plannen

Focus, daar begon ik dit blog mee. Voor de komende tijd ligt mijn focus op social media en de website van de winkel. Zo wil ik wekelijks bloggen (tot nu toe was dat tweewekelijks) en de nieuwsbrief weer nieuw leven inblazen.

Heb jij nog tips om te besparen, of juist om de omzet te verhogen? 

* De artikel kan affiliate links bevatten. Dat betekent dat ik een kleine vergoeding krijg als je een product of dienst afneemt via deze link. Dit kost jou niets extra, het kan je zelfs extra voordeel opleveren. Ik noem alleen producten waar ik zelf ook achter sta.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!