Linkpizza

vrijdag 14 september 2018

Hoe doe je het toch?

Hoe doe je het toch allemaal, een vraag die ik zeer regelmatig gesteld krijg. Laten we eerlijk zijn, 2 parttime banen, 3 bedrijven, een gezin met 2 kinderen en een huishouden is best veel. Alleen kost het ene bedrijf meer tijd dan het andere bedrijf en ik hou van de afwisseling. Toen ik jaren geleden nog (alleen) in loondienst werkte hield ik het vaak niet langer vol dan 1 á 2 jaar bij dat bedrijf. Ik hou van afwisseling en ik kan slecht stil zitten. Alles met elkaar het recept voor mijn huidige leven.



2 parttime banen en 3 bedrijven, hoe zit dat nou?

Eerlijk gezegd: de ene parttime baan (7 uur in de week) doe ik echt voor het geld, omdat ik daarmee een vast inkomen heb waar ik altijd op terug kan vallen.
Hiermee hou ik het thuisfront tevreden, want die heeft een minder ondernemende instelling en kan slecht tegen die onzekerheid. De andere parttime baan (op dit moment slechts 2,5 uur in de week) doe ik omdat ik het echt heel erg leuk werk vind. Het is uitdagend en ik leer er ook weer veel van wat ik in mijn eigen bedrijven kan gebruiken. En ik daar heb ik collega's waar ik mee samenwerk en kan sparren. Voor mij heel waardevol. Als die baan meer uren kan worden, dan stop ik wel met baan nummer 1 om wat meer rust te creëren.

En dan die 3 bedrijven. Bedrijf nummer 1, daar ben ik mee begonnen. Ruim 10 jaar heb ik mezelf verhuurd als zzp-ers aan andere bedrijven. Met sommige klanten heb ik echt een goede band opgebouwd in de loop der jaren en daarom blijf ik voor hen werken, al met al niet zo heel veel uren in de week, maar wel weer een leuke afwisseling. Bedrijf nummer 2 is een webshop die ik een paar jaar geleden cadeau kreeg. Zonde om niet mee te doen, maar ik werk er niet heel erg aan omdat mijn hart daar niet ligt. Toch denk ik wel eens dat ik er meer aan zou moeten werken, omdat ik met meer verkopen uit mijn webshop natuurlijk ook sneller mijn doel van 5 ton kan bereiken. {ik schrijf het direct op mijn to-do lijst 😉}

En dan als laatste bedrijf nummer 3, mijn winkel waarvan veel mensen zeiden (en misschien nog wel zeggen) dat het een kansloze missie is. Maar ik geloof er in: Dromen, Durven en Doen, misschien wel de 3 belangrijkste woorden uit mijn leven. Ik droom van zoals het zou moeten zijn (visualiseren), ik durf het aan en ik DOE. Elke dag weer ben ik bezig met de winkel, want daar ligt mijn passie. Alleen groeit het nog niet zo hard als ik zou willen. En daarom ben ik weer op zoek naar andere inkomensbronnen en schrijf ik dit blog. Dat schrijven helpt trouwens ook om mijn gedachten te ordenen en hoofdzaken van bijzaken te kunnen scheiden. Ik kan het een ieder aanraden om je gedachten van je af te schrijven, dat kan natuurlijk ook in een mooi notitieboek. Ik doe het juist op dit blog zodat een andere met mij mee kan leren, hoe leuk is dat?

En hoe doe ik het nou

Hoe hou ik nou alle ballen in de lucht? Eén van de dingen noem ik hierboven al, schrijven. Ik schrijf veel van mij af. Verder zorg ik ervoor dat ik voldoende rust krijg. Ik heb minimaal 8 uur slaap nodig om goed te functioneren, dus zorg ik ervoor dat ik dat krijg. En aangezien mijn wekker meestal ergens tussen 6.00 en 6.30 uur gaat betekent dat ik uiterlijk om 22.00 uur mijn bed in duik. Soms heb ik kort daarvoor mijn computer pas uitgezet, maar mee

stal probeer ik om de avonden niet teveel meer te doen, tenminste niet op de computer. Wel werk ik bijvoorbeeld mijn was weg terwijl ik een inspirerende podcast luister. Ik heb een hekel aan huishoudelijke klussen en doe het ook alleen als het echt nodig is, maar met iets interessants 'in mijn oren' is het allemaal nog niet zo erg.

En het belangrijkste: plannen, plannen en plannen. En lijstjes. Ik heb in de loop der jaren een redelijk vaste structuur gekregen bij alles wat ik moet doen. Veel dingen gaan op de automatische piloot waardoor je er niet meer over hoeft na te denken en het dus ook minder energie kost. Bijvoorbeeld elke dag bedenken wat je die avond moet eten, dan de boodschappen er nog voor halen kost heel veel tijd en energie. Dus plan ik 1x per week wat we gaan eten en haal ik alle boodschappen ervoor in huis. Ik zorg voor diepvriesgroente aan het eind van de week en hou er altijd rekening mee dat iets een keer anders kan lopen. Ik heb een hekel aan verspilling dus zorg ik er voor dat ik niets (helaas lukt dat niet altijd) hoef weg te gooien.

En af en toe nee zeggen: nee is ook een antwoord zeg ik altijd. Hoe graag ik ook wil, ik kan niet overal ja op zeggen. Dus maak ik een afweging. Vind ik het leuk? Werkt het bij aan mijn doel? Levert het me energie op? En als het antwoord nee is op die vragen, dan doe ik het dus ook niet.

Verder ben ik zelden te vinden op social media (behalve dan voor mijn bedrijven of dit blog) en ik kijk zelden een serie of film op Netflix. Als ik alleen zou wonen zou ik geen televisie in huis hebben en ook geen abonnement op Netflix of Videoland. Liever ga ik dan een keer met een vriendin naar de film, veel leuker om te doen 😊.

Oh en als laatste, in het huishouden ben ik telkens minder perfectionistisch. De basis dingen zijn schoon, toilet en keuken hou ik juist elke dag bij, de rest een stuk minder. Even elke dag een doekje door de wasbak in de badkamer en direct de vlekken van de spiegel vegen helpt heel erg mee. Ook hier hanteer ik de 2 minuten regel van 'Getting things done' waar ik in een eerder artikel over schreef. Kan je iets binnen 2 minuten afhandelen? Doe het dan direct.

En de laatste, voor mij, gouden tip, die ik ooit een keer op internet las: 'shine your sink'. Zorg er elke avond voor dat je aanrecht leeg en schoon is en dat je wasbak glimt. Probeer het maar eens, zo fijn als je de volgende ochtend een stralend schoon aanrecht aantreft!

Welke handigheidjes heb jij om je drukke leven te organiseren?

Welke tip van hierboven ga jij uitproberen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!