Linkpizza

donderdag 6 september 2018

Marketing voor de kleine ondernemer

Het invullen van enquêtes en het klikken van advertenties waar ik eerder over schreef in dit artikel is natuurlijk maar bijzaak. Tijdverdrijf op de momenten dat ik geen zin heb in anderen dingen te doen. Dit komt niet zo vaak voor, want als moeder (van 2) en ondernemer heb ik genoeg andere dingen te doen. Wat meer zoden aan de dijk zet is natuurlijk zorgen voor meer verkopen in de winkel. En hierbij komt wat marketing om de hoek kijken.

Nu ben ik ooit begonnen als ondernemer toen mijn oudste is geboren, omdat het zo handig te combineren was. In een grijs verleden had ik wel een cursus 'ondernemers vaardigheden' gedaan (het eerdere middenstand diploma), maar veel wist ik er niet meer van. Nee, ik begon gewoon en ik zag wel waar het schip strandde. Door schade en schande wijs geworden, of in elk geval een beetje wijzer, ik leer nog elke dag bij.




Calimeromarketing

Maar goed, die marketing dus, daar heb ik dus nooit echt voor geleerd ofzo. Zoals ik veel dingen doe, doe ik ook dit eigenlijk gewoon voornamelijk op gevoel. En tegenwoordig lees ik erg veel blogs, gratis webinars. Toen ik in 2005 begon was dat nog een stuk minder en toen las ik veel boeken, om toch maar wat te leren over marketing. Veel haalde ik uit de bibliotheek, maar het boek 'Calimeromarketing' van Karen Romme was één van de boeken die ik aanschafte om vaker te kunnen lezen. Grappig trouwens dat ik dat geloof ik niet vaak meer heb gedaan. Voor dit blog bedacht ik me dat ik toch wel het nodige uit dat boek heb geleerd en heb het dus maar eens uit de boekenkast getrokken. Inmiddels zag ik op Bol.com dat er inmiddels ook een Calimeromarketing 3.0 is.

Doelgroep bepalen

In het boek beschrijft Romme een aantal regels die van belang zijn voor de marketing van de (kleine) ondernemer. Eén ervan is nog steeds actueel: leid actieve zoekers naar je bedrijf. Het is mij in de afgelopen 3 jaar dat ik de winkel heb opgevallen dat hoeveel aandacht je ook genereert voor je bedrijf, er altijd mensen zijn die dat op de één of andere manier gemist hebben. Zo heb ik met persberichten in online en offline regionale media gestaan, ik ben behoorlijk actief op Facebook en Instagram en ik heb in het dorp huis-aan-huis geflyerd. En nog zijn er mensen uit ons dorp (ca 5000 inwoners) die heel verbaasd vragen of de winkel nieuw is. Nu heb je ook niet iedereen nodig natuurlijk, je zoekt vooral de potentiële kopers. En om te weten wie je potentiële kopers zijn moet je weten wie je doelgroep is. Als je dat helder hebt dan kan je bedenken waar deze doelgroep aanwezig is, juist op die plekken moet je goed zichtbaar zijn.

Tegenwoordig is dat een stuk makkelijker (of misschien toch moeilijker?) door social media. Door specifieke groepen op Facebook bereik je een geselecteerd gezelschap waarvan je weet dat ze bepaalde interesses hebben. Als ik bijvoorbeeld een week uitverkoop hou dan deel ik dat meestal ook in de lokale en regionale verkoophoeken. Dat dat werkt kan ik merken aan de toestroom van klanten tijdens zulke dagen. Hoe duidelijker je de doelgroep hebt bepaald, hoe makkelijker het is om te kijken waar je moet zijn.

Dagelijks

Ik probeer dagelijks aan mijn bedrijf te werken, want door alleen de dingen te doen die je moet doen, daar kom je niet verder mee. Zoals eerder gezegd lees ik veel blogs van experts in mijn vakgebied. Zo is er iemand die zich speciaal richt op retail in het algemeen en is er ook een dame die zich bezighoudt met social media voor modewinkels. Even zoeken en je vind vast nog meer. In elk geval probeer ik er dus dagelijks mee bezig te zijn. Een berichtje op Facebook, een leuke foto op Instagram. Af en toe wat aanpassingen op mijn site en regelmatig mijn vermelding bij Google bijwerken. Ook luister ik graag inspirerende podcasts van bijvoorbeeld Michael Pilarczyk. Hierdoor blijf ik gemotiveerd en leer ik vaak weer nieuwe dingen. Want: als je het zelfde blijft doen als je altijd deed, zal er niets veranderen!

Wat doe jij om meer klanten naar je bedrijf te trekken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!