Linkpizza

vrijdag 7 december 2018

Zo stel je prioriteiten

Prioriteiten stellen
De weken zijn op dit moment erg goed gevuld met werk en gezinsleven. Ik denk dat iedereen met een gezin dit wel herkent. Eerst de Sinterklaasdrukte en nu weer richting kerst. Het is dan belangrijk om prioriteiten te stellen, zodat je jezelf niet voorbij loopt.

Inmiddels zijn mijn kinderen al wat ouder en geloven ze niet meer in Sinterklaas, dat scheelt al best wel tijd. Echter in mijn winkel is het juist extra druk geweest. Daarom heb ik ervoor gekozen om naast werk niet zoveel andere dingen te doen in deze maand. Deze weken zijn mijn prioriteiten dan ook mijn kinderen en mijn winkel (oké en dit blog dan 😉)

Hoe stel je nou de juiste prioriteiten?

Het handigste is om eerst eens een lijst met dingen die je nog moet doen op te schrijven, schrijf dan ook echt alles op. Weet je niets meer op te schrijven?  Lees dan je lijst eens goed door en bekijk welke taken je door een ander kunt laten doen?

Moet je echt zelf elke dag stofzuigen? Of kan ook je partner of kinderen daarbij helpen? Of de schooltas klaar maken, kunnen ze dat al zelf? Ook voor het werk geldt hetzelfde: kan je taken uitbesteden? Als ondernemer met personeel, kijk eens welke taken je kunt delegeren. Ben je zzp-er? 

Er zijn tal van mogelijkheden om klussen uit te besteden. Zoek een goede boekhouder voor je administratie, dan weet je meteen dat het goed gebeurd. Of schakel een virtueel assistent in (VA), de meeste VA's hebben zo hun eigen expertise. De ene is goed in marketing, de andere heeft meer met cijfers, maar ze hebben 1 ding gemeen: ze zijn veelzijdig en kunnen jou ontlasten.

Goed, je hebt vast al een aantal taken kunnen doorstrepen, dat geeft lucht. Fijn hè? Bekijk nu de lijst nog een keer. Welke taken dragen bij aan het bereiken van je doel? Dat zijn voor jou de primaire taken waar je je mee moet bezighouden. 

Lees ook eens mijn artikel over uitstelgedrag

To-do-lijst

Schrijf vervolgens elke ochtend (of avond) een korte lijst me dingen die je die dag wilt gaan doen. Maak er geen lange lijst van, want dan overzie je het niet meer. Je had juist al wat lucht gecreëerd door taken uit te besteden.

Ooit kreeg ik bij een training een notitieboekje voor focus. Schrijf voor elke dag 1 grote taak op die ongeveer een uur duurt. 2 middelgrote taken van ongeveer 30 minuten en 3 korte taken van ongeveer 15 minuten. Dan heb je in 3 uur tijd heel wat weten te bereiken. Doe je dit dagelijks dan zal je merken dat je bergen kunt verzetten!

Tip: lees dit artikel en bespaar tijd in de keuken!

Belangrijk: ga tussendoor niet iets doen wat niet op je lijst staat. Je hebt je prioriteiten gesteld en hou daar je focus op. Bedenk je tijdens je klus andere dingen die ook nog moeten gebeuren? Schrijf ze onder aan je to-do-lijst en begin er pas aan als al het andere klaar is.

Vind je dit een waardevol artikel? Ik zou het fijn vinden als je het wilt delen op social media!
Heb jij nog aanvullende tips voor het stellen van prioriteiten? Inspireer anderen en deel het in een reactie hieronder. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!