Linkpizza

vrijdag 21 december 2018

Budgetteren


Budgetteren
Om heel eerlijk te zijn, ben ik heel slecht met geld. Zo, die bekentenis is er uit. Ik geef makkelijk geld uit, niet dat ik een gat in mijn hand heb (oké, misschien een beetje), maar ik wil graag dat mijn dierbaren het aan niets ontbreekt. Dus als één van mijn gezinsleden iets wil zeg ik niet graag nee.

Niet handig natuurlijk als je een doel hebt gesteld om 5 ton bij elkaar te verdienen. Als je een bepaald doel voor ogen hebt, maar eigenlijk ook in het algemeen, is het belangrijk om inzicht te hebben in je financiën. Wat komt er in en wat gaat er uit.

Heb je wat moeite om overzicht te houden, dan is het fijn om een kasboek bij te houden, noteer daarin al je inkomsten en uitgaven en je krijgt inzichtelijk waar jij je geld aan uit geeft en of je misschien ergens op kunt besparen.

Hiervoor kan je een excel bestand gebruiken, een online kasboek of een papieren kasboek. Ik heb (nog) geen online huishoudboekjes vergeleken, maar de Consumentenbond heeft hier een mooi artikel over geplaatst op hun website.



Het potjes systeem

Voor mezelf werkt het heel fijn als ik werk met 'potjes'. Denk aan de ouderwetse huishoudspaarpot, waar vroeger het loon in werd verdeeld over verschillende posten. Inmiddels wordt het salaris niet meer contant uit betaald, dus heb ik een digitale versie gecreëerd met meerdere bankrekeningen.

Dit heb ik gedaan bij Knab. Deze bank kan je meerdere rekeningen openen, met bankpas, zonder extra kosten. Daarnaast kan je ook gratis extra spaarrekeningen openen. Elke rekening kan je een naam geven, zodat je weet waarvoor je op die rekening spaart.

Zo heb ik spaarrekeningen voor grote jaarlijkse uitgaven. Ik deel het bedrag van die uitgave door 12 en reserveer maandelijks dat bedrag op de desbetreffende spaarrekening. Als dan de rekening komt heb ik het geld sowieso en kan ik het direct betalen zonder die maand op andere dingen te moeten bezuinigen.

Reserveren

Dat reserveren doe ik ook voor grote aanschaffen, die na verloop van tijd moeten worden vervangen. Zoals huishoudelijke apparatuur, de auto en een bed of bankstel. Eerst bedenk ik hoe lang we met iets zullen gaan doen. Zo hebben we dit jaar een andere auto gekocht. We hebben de intentie om 5 jaar in deze auto te rijden. Vervolgens doe ik een schatting hoeveel de auto over 5 jaar nog waard is en wat we willen gaan uitgeven aan een andere auto.

Voorbeeld: over 5 jaar krijgen we naar verwachting nog 2.500 euro terug voor onze auto en willen we een auto weer kopen van maximaal 10.000 euro. Dat betekent dat we in 5 jaar tijd 7.500 euro moeten reserveren. Dat bedrag deel ik dan door 60 maanden (= 5 jaar) en dat betekent dat ik dan 125 euro per maand moet reserveren. Rijden we langer in onze huidige auto, dan kunnen we een duurdere auto aanschaffen (of iets anders doen met het gespaarde geld). Rijden we korter in de huidige auto, tja dan zullen we naar een goedkopere auto moeten uitkijken ;).

Zakelijk

Ik adviseer het startende ondernemers ook altijd: open minimaal 1 extra rekening waar je het deel voor de btw en je inkomstenbelasting op kunt reserveren. Zo kom je nooit voor verassingen te staan.

Daarnaast zou je er voor kunnen kiezen om een rekening te hebben voor je inkopen en je afschrijvingen. Of een rekening voor vakantiegeld als je ook personeel hebt natuurlijk.

Voor mijn doel heb ik ook een extra rekening. 10 % van mijn winst stort ik daar standaard op. 

Ik ben wel nieuwsgierig hoe jij met je geld omgaat? Hou je de inkomsten en uitgaven bij, of doe je maar wat?
Werk jij met een digitaal huishoudboekje? Welke bevalt jou goed? Laat het me weten in een reactie hieronder.  Ik wil er binnenkort een paar gaan uittesten. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!