Linkpizza

woensdag 28 november 2018

Hoe je toch productief kunt zijn terwijl je moe bent, 8 tips

Toch productief terwijl je moe bent
Druk druk druk… voor veel mensen is het een standaard reactie op de vraag: hoe gaat het met je? "Druk". En alhoewel ik het graag anders zou zien, ben ik geen haar beter. Ik plan mijn dagen over het algemeen veel te vol in. Ik vind veel dingen leuk om te doen en daarnaast zijn er natuurlijk een aantal zaken die moeten. Iets met huishouden en kinderen. 

Begrijp me niet verkeerd, ik ben gek op mijn kinderen, maar er zijn een aantal dingen die ik er wat minder tof aan vind. Zeker nu de oudste op de middelbare school zit komt daar een taak met huiswerk bij. Puber heeft hulp nodig met leren, of ik even wil overhoren. Iets minder leuke dingen, maar vooral: het kost zoveel tijd ;).

En zo komt het ook bij mij regelmatig voor dat ik moe ben. Dat ik het liefste de hele dag met een dekentje op de bank ga Netflixen. Niet productief, maar heel erg lekker op z'n tijd. Alleen kan het niet altijd, want je hebt toch van die dingen die echt moeten gebeuren. Hoe kan je dan toch productief zijn als je moe bent?

8 tips

  1. Start je dag met rust
    Zelf begin ik mijn dag met een momentje rust. Het liefste door te mediteren met de 'Meditation Moments' app van Michael Pilarczyk. Ik mocht de app testen en sindsdien ben ik helemaal om. Ik had nog nooit echt gemediteerd, maar ik merk dat het mij veel brengt in de drukke tijden. Juist als ik heel druk (en dan vaak ook moe) ben neem ik even de tijd voor mezelf. Het fijne is dat er al meditaties vanaf 3 minuten in de app staan.
  2. Douche jezelf en kleed jezelf aan
    Heerlijk natuurlijk om de hele dag in een joggingbroek te blijven rondlopen, als je niet de deur uit hoeft, maar het is niet echt bevorderlijk voor een actieve mindset. Als je fris gedoucht bent en je kleed je zelf mooi aan dan voel je je automatisch een stuk beter en energieker!
  3. Ga naar buiten!
    Zonlicht doet wonderen met je. Natuurlijk schijnt de zon niet altijd, maar sowieso is het heerlijk om even frisse lucht om je heen te voelen. Snuif de frisse lucht op en voel de energie weer door je heen stromen? Wat dat betreft ben ik blij dat ik een hond heb. Dan heb ik toch altijd een stok achter de deur, ik moet eruit, ook als ik een keer niet zoveel zin heb.
  4. Begin klein
    Als je veel moet doen kan dat nogal overweldigend overkomen. Begin eerst is met een klein klusje, een heerlijk gevoel als je dat kan afstrepen. Soms denk je dat je teveel moet doen in de (beperkte) tijd die je hebt, mijn ervaring is dat veel klusjes minder tijdrovend zijn dan je in je hoofd had bedacht. En zo'n klusje afkunnen strepen geeft weer ruimte in je hoofd. Heb je alleen grote taken op je lijst staan? Deel deze dan op in kleinere deel taken. In plaats van de hele kast op te ruimen pak je eerst één plank of lade aan. In plaats van een hele website te bouwen schrijf je eerst eens een tekst voor 1 pagina.
  5. Zet een timer
    Als je moe bent is het lastig om focus te houden en laat je je snel afleiden door allerlei andere zaken. Zet een timer voor bijvoorbeeld een kwartier of 20 minuten en blijf tot de timer gaat gefocust op de klus die je dan wilt doen. Ik zet dit ook in als de kinderen moeten opruimen. Ik zet een timer voor 15 minuten en in die tijd moeten ze zoveel mogelijk opruimen. Daarna mogen ze weer wat anders doen.
  6. Neem een kleine pauze
    Gun jezelf even een moment rust, zet een kop met thee of koffie en ga even rustig voor je uit zitten staren. Nee niet direct weer naar je telefoon grijpen. Even een momentje echte rust. Je zult zien dat je er van opknapt.
  7. Neem een grote pauze
    Neem een dag (of paar dagen) vrij. Tijd voor jezelf is belangrijk. Niemand houdt het vol om altijd maar onafgebroken te werken. Het beste wat je kan doen is af en toe een dag vrij nemen. Na zo'n break ben je weer uitgerust en zal je veel productiever zijn. Doen dus!
  8. Stel prioriteiten/zeg eens neeEn de laatste tip in dit artikel, stel prioriteiten. Wat is voor jou belangrijk, wat is belangrijk om je doel te halen. Het is helemaal niet erg om af en toe een keer nee te zeggen. Draagt het niet bij aan jouw manier van leven, aan de zaken in het leven die jij belangrijk vindt? Zeg dan gewoon nee! En daar hoef je echt niet allerlei excuses of uitvluchten bij te verzinnen. Gewoon nee is ook een antwoord. En bedenk dat als je nee zegt tegen een ander, je eigenlijk ja zegt tegen je zelf.
Met name deze laatste tip helpt mij door drukke/vermoeiende periodes heen. En zo heb ik vandaag 1 van mijn parttime banen opgezegd. Hierdoor mis ik natuurlijk wel wat inkomen wat wij in ons huishouden zullen missen, maar in de tijd die ik anders voor mijn werkgever zou werken wil ik nu verder werken aan mijn winkel in plaats van in mijn winkel. 

Hoe hou jij jezelf productief? En hoe kom jij tot rust als je moe bent? Laat het in een reactie hieronder weten zodat je mij en anderen kunt inspireren! 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!