Linkpizza

woensdag 7 november 2018

Alles wat aandacht krijgt groeit

aandacht
Een mooie zin, die wat mij betreft zeker waarheid is. Je ziet het natuurlijk aan bijvoorbeeld planten. Als je die geen aandacht geeft gaan ze dood. Geef je planten de juiste aandacht dan gaan ze juist groeien. Zo werkt het ook met andere zaken, zoals bijvoorbeeld je bedrijf.

Veel ondernemers leven de waan van de dag. Het is druk, ze doen de dingen die moeten doen en verder komen ze niet. Lange tijd heb ik ook zo gewerkt, toen ik als zzp-er werkte. Ik had een flitsende start en al snel deed ik niets anders dan het werk wat ik van mijn klanten doorgespeeld kreeg. In de tijd die overbleef deed ik mijn administratie en verstuurde ik facturen, maar daar bleef het dan ook bij.

Ik werkte in mijn bedrijf, niet aan mijn bedrijf. Met als gevolg dat het na verloop van tijd wat minder ging. Door natuurlijk verloop kreeg ik het wat rustiger met opdrachten en ik besloot actie te ondernemen. Netwerken, marketing en dat soort zaken. Dat wierp zijn vruchten af en het werd weer drukker.
En ik verviel weer in het oude stramien, ik deed de dingen die ik moest doen en niet meer dan dat. Totdat het weer rustiger werd, je voelt 'm al aankomen. Inmiddels heb ik door veel gesprekken met andere ondernemers begrepen dat ik daarin zeer zeker niet de enige ben. Inmiddels probeer ik het anders te doen, alhoewel ik ook nog geregeld in mijn oude gewoonte verval.

Todo lijst

Zoals ik in mijn artikel over uitstelgedrag als schreef werk ik tegenwoordig met een todo lijst. Een papieren variant vind ik zelf het fijnste werken, maar een digitale op je telefoon of computer kan natuurlijk ook.

Op die todo lijst schrijf ik ook klussen waarmee ik aan mijn bedrijf werk. Zoals het inplannen van social media berichten, een kwartier (of langer) schrijven. Heerlijk vind ik het gevoel als ik een taak van mijn lijst kan strepen en aan het einde van de dag alles gedaan is. Dat werkt erg motiverend.

Mediteren

Verder heb ik mezelf een cadeau gegeven: de meditatie app van Michael Pilarczyk: Meditation Moments. Mediteren staat nu vast 2x op mijn agenda, in elk geval 's ochtends vroeg en voor ik ga slapen. Het klinkt misschien gek, maar met het mediteren werk ik ook aan mijn bedrijf. Doordat ik beter slaap heb ik meer energie. En door de rust te nemen kom je soms op hele goede ideeën. Daarbij staan er een paar hele mooie visualisatie meditaties tussen, waarbij je op een heel andere manier aandacht geeft aan wat voor jou belangrijk is.

Hoe laat jij groeien wat voor jou belangrijk is? Deel je succesverhaal hieronder!
Heb jij wel eens gemediteerd en wat zijn jouw ervaringen daarmee? Ik zou het leuk vinden als je je ervaring wilt delen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Je reactie wordt zo snel mogelijk gepubliceerd. Bedankt voor je feedback!